Membaca didefinisikan dengan
satu perlakuan mendapatkan maklumat melalui lambang-lambang bertulis atau
bercetak. Kemahiran membaca ini melibatkan dua proses. Iaitu menterjemahkan
lambang bertulis atau bercetak kepada bunyi bahasa dan mendapatkan maklumat atau
makna daripada bunyi-bunyi bahasa yang disuarakan.
Membaca juga merupakan proses mengubah simbol-simbol grafik iaitu
tulisan kepada konsep-konsep intelektual dan proses ini memerlukan daya mental.
Membaca juga merupakan terjemahan daripada bentuk tulisan kepada satu bentuk
bahasa yang membolehkan pembaca menimbulkan makna daripada bentuk tulisan
berkenaan. Di samping itu, membaca merupakan satu cara untuk memahami pola-pola
bahasa daripada bentuknya yang ditulis.
Selain itu, bacaan ini juga banyak melibatkan kebolehan mengenai
lambang-lambang dan menterjemahnya kepada bunyi bahasa dan memahami makna yang
disampaikan oleh tulisan itu. Dalam konsep membaca juga, ia membunyikan
huruf-huruf yang dicetak dan menjawab beberapa soalan yang berkaitan dengan tajuk
yang dibaca dan ia melibatkan pemikiran yang konstruktif.
Berdasarkan pendapat beberapa sumber, mereka mengkonsepkan kemahiran
membaca mengikut kefahaman mereka. Antaranya Harris dan Sipar mengkonsepkan
sebagai proses interpretasi makna, lambang-lambang bercetak dan memahami apa
yang dibaca. Mengikut Smith dan Johnson pula merupakan proses komunikasi dan
melalui situasi pertukaran idea disamping pembaca dapat mesej daripada penulis.
Atan Long pula mengkonsepkan sebagai pemindahan dan penterjemahan lambang serta
memahami makna dalam setiap pembacaan yang dilakukan. Mengikut Kenedy pula
mereka mengecam bentuk visual dan menghubungkan bunyi, bentuk dan makna
pembacaan.
Kemahiran membaca ini mempunyai beberapa tujuan. Iaitu membolehkan
murid mengenal huruf, menyebut nama dan bunyi huruf. Dengan membaca juga dapat
melatih murid membaca dengan sebutan, tekanan, nada dan intonasi yang betul.
Penuturan ayat-ayat gramatis dalam kalangan murid-murid juga perlu diterapkan.
Di samping itu, murid juga perlu dilatih supaya membaca dengan senyap dan
pantas di samping memahami isi yang dibaca dengan pantas. Tambahan lagi,
murid-murid perlu ditanamkan kemahiran untuk menjelaskan makna perkataan dan
ayat-ayat dengan jelas, cepat dan tepat. Tujuan membaca dibahagi kepada dua
iaitu tujuan serta-merta dan tujuan lanjutan.
Terdapat empat tujuan serta merta dalam kemahiran membaca. Antaranya
ialah untuk membolehkan murid membaca dengan sebutan dan intonasi yang betul.
Dalam tujuan ini juga adalah supaya murid berkebolehan dalam pembacaan secara
senyap. Sikap suka membaca dan mahu membaca secara terus menerus diwujudkan
dalam diri murid-murid disamping mencari maksud daripada apa yang dibaca.
Selain itu, minat mahu membaca juga perlu ditimbulkan. Ini boleh dijadikan
sebagai alat hiburan pada masa lapang.
Manakala dalam tujuan lanjutan pula, kemahiran membaca dijadikan
sebagai alat untuk meningkatkan pengetahuan dan pengalaman setelah keluar dari
sekolah. Ini dapat merapatkan lagi diri dengan masyarakat dan memudahkan mereka
mengikuti perkembangan alam dan manusia. Selain itu, fahaman mereka dapat
diluaskan serta idea-idea yang salah dapat diperbetulkan. Bahan fikiran untuk
dijadikan panduan hidup juga boleh diperolehi melalui tujuan lanjutan ini.
Terdapat empat jenis bacaan iaitu bacaan mekanis, bacaan intensif,
bacaan mentalis dan bacaan ekstensif.
Bacaan mekanis didefinisikan dengan bacaan kuat. Bacaan ini
mementingkan sebutan huruf dan bunyi dengan betul. Bacaan mekanis ni merupakan
satu pembacaan yang mengikut intonasi, nada dan tekanan yang dilakukan dengan
betul. Bahan bacaan yang mudah juga digunakan dan cara ini tidak membebankan
fikiran.
Tujuan bacaan mekanis ini adalah untuk membolehkan murid berlatih
membaca sendiri. Ini juga membolehkan murid membaca dengan cekap dan pantas
dengan sebutan dan intonasi yang betul dan jelas. Di samping itu, murid boleh
mencapai kecekapan membaca secara kuat serta membolehkan murid tahu untuk
menggunakan tanda-tanda baca serta tahu berhenti pada tempat yang betul.
Terdapat empat cara pelaksanaan yang boleh dijalankan untuk bacaan
mekanis ini. Antaranya ialah guru membaca dan murid mengikut. Guru juga
hendaklah membimbing murid-murid membaca secara individu dan bergilir-gilir.
Selain itu, guru hendaklah membaca sebagai contoh dan murid menyemak bacaan
guru. Di samping itu, guru hendaklah berbincang dan bersoal jawab dengan murid
tentang isi bacaan untuk menguji kefahaman murid.
Bacaan intensif pula didefinisikan dengan bacaan yang dilakukan dengan
teliti, memahami, mentafsir apa yang dibaca dengan tepat serta menekankan
kepada kajian-kajian terhadap cirri-ciri tatabahasa dan meneliti pembentukan
dan penggunaan perkataan.
Tujuan bacaan intensif ialah untuk membolehkan murid membaca dengan
baik iaitu betul dari segi sebutan, intonasi, lancar dan tahu menggunakan
tanda-tanda bacaan dengan baik. Selain itu, ia juga bertujuan untuk mengesan,
memahami dan menikmati unsur-unsur estetik dalam bahasa. Laras bahasa yang
pelbagai juga dapat dikenalpastii dan rumusan daripada keseluruhan bacaan dapat
dibuat. Di samping itu, isi-isi yang diperoleh dapat dinilai dan diulas melalui
bahan-bahan bacaan yang dibaca.
Cara pelaksanaan yang boleh dilakukan dalam bacaan intensif ini ialah
membenarkan murid-murid menggunakan kamus atau buku teks rujukan tatabahasa.
Soalan-soalan untuk bacaan intensif ini juga perlu dipelbagaikan. Antaranya
ialah bentuk objektif, salah betul, lisan dan jawapan bertulis. Bahan bacaan
intensif dibincangkan bersama oleh murid dalam kelas. Kemudian ia akan
dianalisa dan seterusnya dijadikan asas untuk latihan-latihan menulis.
Bacaan ekstensif didefiniskan dengan bacaan yang dilakukan di luar
kelas tanpa bimbingan guru. Ia menitikberatkan aspek pengukuhan asas bacaan,
menambah kemahiran memahami dan menaakul isi bacaan, meningkatkan kepantasan
membaca, membina dan mengukuhkan minat membaca dan berkebolehan dalam memetik
isi-isi penting. Selain itu, ia didefinisikan juga dengan mengandaikan murid
membaca tanpa menghadapi kesukaran dan mendapat keseronokan, kepuasan dan
terhibur.
Pemahamam murid dipertingkatkan merupakan salah satu daripada tujuan
membaca. Murid juga perlu didedahkan kepada aspek-aspek bahasa. Murid juga
dapat menambahkan kosa kata mereka serta dapat membantu mereka dalam penulisan.
Murid juga perlu dimotivasikan supaya dapat memupuk kesedaran membaca dalam
diri murid-murid. Selain itu, pengetahuan bahasa yang telah dipelajari dapat
diperkukuhkan. Serta kemahiran dalam membuat jangkaan dapat dipertingkatkan.
Dalam cara pelaksanaan pula, guru hendaklah menyediakan bahan bacaan
yang pelbagai topik. Membaca juga perlu dilakukan mengikut kehendak murid itu
sendiri. Apa yang paling utama ialah guru hendaklah menjadi model kepada murid
dengan menunjukkan manfaat yang diperoleh daripada bahan bacaan. Bacaan ini
hendaklah dilakukan secara senyap dan mengikut kemampuan sendiri. Tambahan
lagi, murid hendaklah membaca seberapa banyak buku yang termampu.
Bacaan mentalis didefinisikan dengan bacaan akaliah iaitu bacaan yang
disuarakan dalam hati atau menukarkan isi bacaan kepada maknanya tanpa
mengeluarkan suara. Kelajuan bacaan senyap lebih pantas daripada bacaan
bersuara kerana beberapa perkara yang dilakukan dalam bacaan bersuara seperti
nada suara sebutan yang jelas dan sebagainya tidak diperlukan dalam bacaan
senyap. Bacaan senyap dijalankan setelah murid-murid mencapai kemahiran dan
kecekapan bacaan bersuara.
Tujuan bacaan senyap adalah untuk melatih murid-murid supaya boleh
membaca dengan sendiri. Ini juga dapat melatih murid-murid membaca mentalis
dengan pantas. Di samping itu, bacaan mentalis juga menitikberatkan penggunaan
kemahiran bacaan mentalis untuk mendapat pengetahuan. Serta bacaan mentalis
juga dikenali sebagai hiburan.
Bacaan mentalis dilaksanakan adalah untuk kefahaman. Bahan-bahan yang
diajar mestilah berperingkat-peringkat daripada bahan-bahan yang sedikit dan
mudah kepada bahan-bahan yang banyak dan susah. Guru-guru pula hendaklah
memberi dan menentukan bahan bacaan yang digunakan oleh murid-murid. Semasa
pelajaran dijalankan guru membantu dan memandu murid-murid yang lemah dari segi
pembacaan. Selain itu, guru bertanggungjawab untuk bersoal jawab dan
membincangkan perkataan dan rangkai kata yang susah.
Bahan bacaan yang hendak dibaca oleh murid hendaklah ditentukan oleh
guru dan murid-murid hendaklah berusaha untuk memahamkannya sendiri. Guru perlu
menghadkan masa murid-murid membacaa dan memahamkan isi bacaan. Guru kemudian
menjalankan pula latihan kefahaman dengan mengemukakan soalan-soalan. Ini boleh
juga dijalankan dengan cara menceritakan semula apa yang telah dibaca atau
dibuat dalam bentuk ujian objektif dan subjektif. Di samping itu, guru juga
hendaklah membantu membetulkan kesalahan-kesalahan yang terdapat semasa
murid-murid mengemukakan isi bacaan.
No comments:
Post a Comment